Leven met de Aarde

leven met de aarde

Doelstelling en werkwijze van de Stichting Leven met de Aarde

Bijgewerkt januari 2022

Het bevorderen van duurzaam samen leven van alle leven, planten, bomen, dieren en mensen met de aarde op welke schaal dan ook. Indachtig dat een duurzame samenleving een holarchie is waarbij vier hoofdaspecten kunnen worden onderscheiden:

Een spiritueel:

Open zijn voor en naar het onbekende, het misschien alles omvattende; eerbiedig verwonderd zijn in alle bestaan, aandachtig zijn; bewust leven, denken, willen, meedoen, verantwoordelijkheden willen dragen; creatief willen zijn met visie; schoonheid nastreven; vrij zijn.

Een ecologisch:

Biodiversiteit onderhouden, biomassa/milieugebruiksruimte zo groot mogelijk maken en koesteren; rechtvaardig delen en optimaal benutten van natuurlijke kringlopen voor het noodzakelijke voor blijvend voortbestaan van alle leven met de aarde, in gezondheid en vrede.

Een sociaal:

Aandacht en zorg geven aan elkaar en aan de natuur; samen overleggen, werken en delen op basis van gelijkwaardigheid; tijd besteden aan sport, spel, theater, zang, muziek, dans, kunst, met vreugde en liefde.

Een economisch:

Richten op ontplooiing en welzijn van alle mensen en de natuur met de aarde; het benutten van fossiele energieën vervangen door het benutten van alternatieve energieën en natuurlijke kringlopen; spaarzaam benutten van grondstoffen, materialen en producten; het hergebruiken van producten, materialen en grondstoffen. Voorts al wat hiermee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord.

De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:

  • Te streven naar een bewogen deskundig eigen bestuur

  • Studie en onderzoek

  • Voorlichting en/of communicatie en/of samenwerking van/met particulieren, organisaties, verenigingen, stichtingen, bedrijven, instellingen en overheden;

  • Ondersteuning van activiteiten en innovaties gericht op of passend in een duurzame samenleving;

  • Tegengaan van gangbare en nieuwe denkwijzen en gewoonten die duurzaam samen leven met de aarde in de weg staan;

  • Te streven naar een oprecht gebruik van de term “duurzaamheid”;

  • De bovenstaande punten in de meest algemene zin te bedoelen ook buiten Nederland.

De pdf-versie van"De doelstelling en werkwijze van de Stichting Leven met de Aarde"

Etten, Oude of Maartenskerk, 13-1-2019, afscheid ambtsdrager en bezoekmedewerker, Lucas 3:15-16,21-22

Gemeente van Jezus Christus,

Johannes is geworteld in de traditie van Israëls profeten.
Hij roept het volk terug naar de tora,
het verbond met God en de aanwijzingen van God.
Hij roept de mensen niet op tot revolutie
tegen de Romeinen,
nee, hij vraagt ze naar zichzelf te kijken.
Waar ben jij mee bezig?
Hoe kun jij leven, zó
dat het leven een gouden randje krijgt?
Hij roept de mensen op zich om te keren,
naar God, naar elkaar, naar het goede leven.
En veel mensen hebben oren naar zijn boodschap,
zij nemen de stap door zich te laten dopen,
de doop tot vergeving van zonden.
Deze doop tot vergeving van zonden
schept ruimte om het verleden
en wat mis ging,
achter je te laten
en je te richten op de toekomst
van het koninkrijk van God.

Lees verder…

Etten, Oude of Maartenskerk, 24-9-2017, Mattheüs 18:21-35

Gemeente van Jezus Christus,

Regelmatig lezen we in de krant over ongelukken. Bijvoorbeeld: Een man rijdt met zijn auto een vrouw aan. Zij kwam van rechts uit een zijstraat en de automobilist erkent dat hij de zijstraat en de vrouw totaal niet gezien heeft. De vrouw kwam heel naar ten val, zij liep o.a. schedelbasisfractuur op en is overleden. De officier van justitie eist een werkstraf en drie maanden ontzegging van de rijbevoegdheid. De man heeft na het ongeluk geen persoonlijk contact met de familie, de kinderen en kleinkinderen, gezocht, hij had daar geen behoefte aan en dacht de familie ook niet. Hij heeft wel een kaartje aan de familie gestuurd. De officier meldde dat de familie het juist wel op prijs zou hebben gesteld als er persoonlijk contact was gezocht. De man heeft last van de gevolgen van het ongeluk, hij slaapt slecht en beseft terdege wat hij aangericht heeft, dat de kinderen hun moeder en de kleinkinderen hun oma missen. Deze man leeft met schuld, met schuld die niet meer ongedaan gemaakt kan worden.

Lees verder...

Etten, Oude of Maartenskerk, 22-10-2017, Psalm 33:4 en 5, Oogst/dankdienst

Gemeente van Jezus Christus,

We zagen de appels aan de bomen. Het graan wuiven in de wind. Het gewas vrucht dragen. We zien de blaadjes vallen, de herfst is begonnen. De planten beleven een tijd van inkeer, de sapstroom komt tot rust. De seizoenen wisselen, na de zomer komt de herfst en dan de winter. De zon schijnt, het regent, het mist, het vriest, er is warmte, er is kou. Allemaal nodig voor groei en bloei. Er werd gezaaid, het zaad ontkiemde in de grond en de planten groeiden, er werd geoogst. Volop geoogst: aardbeien en bramen, bieten en kolen, aardappels en uien, appels en peren, graan en wortelen. Zolang de aarde bestaat, zal er gezaaid worden en geoogst, zal er kou en hitte zijn, zomer en winter, dag en nacht. Zo staat in Genesis 8. We staan er vaak niet bij stil, hoe bijzonder en verwonderlijk dit is. We kunnen zelf zoveel regelen, met kunstmest en kassen en landbouwtechnologie, en daarom denken we dat oogsten vanzelfsprekend is. Bovendien: er is toch keihard voor gewerkt. Inderdaad, dat is helemaal waar. Maar stel je eens voor dat licht en water er niet waren, dan kon er niets ontkiemen en groeien, dan waren we als mensen nergens. Stel dat er geen insecten en bijen waren, dan vond er geen bevruchting plaats. Licht en water, kou en hitte, het is allemaal de noodzakelijke voorwaarde waardoor boeren hun werk kunnen doen en wij met z'n allen kunnen leven. Alles wat wij vanzelfsprekend vinden, alles waarvan wij het gewoon vinden dat het in de winkel ligt en te koop is, wordt door de schrijver van Psalm 33 ervaren als bewijs van Gods goedheid en door de schrijver van Genesis als genade van God. Ons leven en dat er weer genoeg is om te leven, is genade. Ons leven bestaat uit: gegeven tijd, gekregen ruimte, geschonken levensonderhoud.

Lees verder...

Etten, Oude of Maartenskerk, 25-6-2017, Jakobus 1

Jakobus (Marcus 15:40): broeder des Heren, van Jezus. Handelingen 15: rol bij het apostelconvent. Leider van de gemeente in Jeruzalem (en van de oude kerk?). Later verschuift het zwaartepunt naar Rome. Een algemene rondzendbrief, niet aan één gemeente gericht (zoals bijv. de brief aan de Korintiërs), aan de 12 stammen in de verstrooiing. Paulus schreef m.h.o.o. kerkstichting, Jakobus is meer binnenkerkelijk, de toon van de brief is pastoraal en bemoedigend, gericht op praktisch geloven en mensen tot de kern roepend. Hoe kunnen wij echt en waarachtig leven in de geest van Jezus? Het christelijk geloof wordt verondersteld, gedachten doen denken aan de Bergrede van Jezus (bijv. zaligsprekingen – gelukkig degene die…; vgl. psalmen). De schrijver denkt joods, maar is niet in alles de Tora trouw; kritische volgeling van Paulus, bekend met zijn werk. Jezus (Lucas 6:46): Waarom roepen jullie ‘Heer, Heer’ tegen mij, maar doen niet wat ik zeg? Jakobus stipt in de eerste hoofdstuk onderwerpen aan hij later uitwerkt.

Lees verder...

Etten, Oude of Maartenskerk, 11 juni 2017, Exodus 34:4-9 en Matteüs 28:16-20

Gemeente van Jezus Christus, Waarom zouden we mensen vertellen van God en van Jezus? Zijn zij gelukkiger af met het christelijk geloof? In Zuid-Amerika zijn de Inca’s en andere inheemse volken te vuur en te zwaard bestreden en bekeerd door Spaanse christenen. Ook Nederlandse zendelingen voeren naar verre streken om te bekeren. In hoeverre gingen mensen vrijwillig over naar het christelijk geloof, in hoeverre werd het hun opgedrongen of werden zij ertoe gedwongen? Gelukkig waren er ook zendelingen die zich de taal eigen probeerden te maken van de volken waar zij kwamen te wonen en echte belangstelling hadden voor hun cultuur en gedachtewereld, die – zoals Paulus al zei - de Grieken een Griek werden. Die bijvoorbeeld samenleefden met de laagste kaste in India, de Dalits, en die de harten van velen wonnen. De opdracht ‘om alle volken tot Mijn leerlingen te maken’ klinkt ons door de tweeslachtige geschiedenis minimaal ongemakkelijk in de oren. Aan de ene kant voelen we schroom, willen we niemand iets opdringen, aan de andere kant horen we een opdracht en krijgen we een grote verantwoordelijkheid!

Lees verder...

Etten, Oude of Maartenskerk, 28-5-2017, 1 Petrus 4:8-11 en Johannes 14: 15-18 en 16:5-15

Gemeente van Jezus Christus,

Het is goed voor jullie, dat Ik ga. Want als Ik niet ga, zal de Trooster/de Pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als Ik weg ben, zal Ik de Trooster, de Pleitbezorger jullie zenden. Met deze woorden vat de evangelist Johannes samen waarom Jezus ten hemel is gevaren.

De leerlingen zijn verdrietig.. Zij zien een einde komen aan een periode waarin zij dicht bij Jezus zijn. En Hij dicht bij hen is. Als leraar, als vriend, als gids, als Heer. Zijn vertrouwde aanwezigheid zal wegvallen. Zij zullen alleen komen te staan - en wat dan? hoe moet het dan? Jezus zegt ergens anders in zijn afscheidsrede dat zijn discipelen van Hem zullen getuigen. Ook daar zullen zij alleen voor staan - en wat dan? hoe moet dat dan? In een wereld die vijandig staat tegenover hun geloof? Christenen werden vervolgd om hun geloof, tot in onze tijd horen we van vervolgingen… Hoe moet het in onze tijd? In een wereld die ongemakkelijk reageert als het over geloof gaat, waar mensen gelovigen in het algemeen, en daaronder ook christenen, aankijken op oorlogen en strijd?

Lees verder...

Terborg, Protestantse Kerk, 21-10-2018

Lezingen: Jesaja 29:18-24, Hebreeën 4:12-16, Marcus 10:32-45

Gemeente van Jezus Christus,
Donderdag 18 oktober was de jaarlijkse dag
tegen de mensenhandel.
Arbeiders werken in het Midden-Oosten
aan de bouw van het stadion voor het WK voetbal.
Onder zulke onveilige omstandigheden
dat er doden vallen.
Au pairs uit de Filippijnen en andere landen worden uitgebuit
en slecht behandeld
door gezinnen in Saoedi-Arabië waar zij oppassen.
Vrouwen uit Oost-Europa en Afrika krijgen werk aangeboden in West-Europa,
maar aangekomen in het land
waar zij een baan zullen krijgen,
blijken ze onder valse voorwendselen gestrikt
en moeten ze in de prostitutie werken.
Juist mensen die arm zijn,
krijgen met praktijken te maken
die stoelen op misbruik van macht en overheersing.

Terborg, Protestantse Kerk, 3-6-2018, Matteüs 7:15-27

Gemeente van Jezus Christus,
Wij kiezen altijd iets waarop we bouwen,
waarop we ons leven grondvesten.
We kunnen geestelijk gezien niet zonder huis.
Te midden van de seizoenen van het leven.
Te midden van de tijden die veranderen,
zoeken mensen naar houvast.
Er is zoveel gaande…
Financiële crises,
crisis in het milieu,
politieke verschuivingen,
het kantelen van de verzorgingsstaat.
Nieuwe accenten in het geloof,
missionaire impulsen in de kerk,
nieuw liederen.
Andere culturen om mee samen te leven.
Gezondheid en ziekte.
‘Temidden van alles wat verandert,
zoeken mensen naar ‘vastheid’ die niet wankelt,
zodat het leven niet op drijfzand is gebouwd.’ (Feitse Boerwinkel)
Wat is de grond onder ons bestaan?
Wat is voor u fundamenteel?
Werk? Familie? Vrienden?
Eer en goede naam?
Wie / wat is uw gids?
Het geloof uit uw kinderjaren?
Wat u door de jaren heen geleerd heeft?
Gedachten uit verschillende levensbeschouwingen?
In de tijd van Jezus was er al
een amalgaam van mogelijkheden
op levensbeschouwelijk gebeid,
invloed van Grieken en Romeinen.
In die tijd vonden sommige joden het fundament in de Thora.
Zij beriepen zich op hun afkomst,
kinderen van Abraham waren ze.
Zij hadden kennis van de Thora.
Zij hadden hun fundament gevonden.

Uitspraak op het verzet van Stichting Behoud Kemnade en Waalse Water

Uitspraak op het verzet (artikel 8:55 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: de Awb)) van:

Stichting Behoud Kemnade en Waalse Water (hierna: SBKW), gevestigd te Etten, gemeente Oude IJsselstreek,

opposante,

tegen de uitspraak van de Afdeling van 3 december 2019 in zaak nr. 201906711/2/R1.

Procesverloop

Bij uitspraak van 3 december 2019, in zaak nr. 201906711/2/R1, heeft de Afdeling na vereenvoudigde behandeling het verzoek van SBKW om herziening van de uitspraak van 29 mei 2019, ECLI:NL:RVS:2019:1783, afgewezen. Bij de uitspraak van 29 mei 2019 is het beroep van, onder andere, SBKW tegen het besluit van de raad van de gemeente Doetinchem van 21 september 2017 tot vaststelling van het bestemmingsplan "Ziekenhuis - 2017" en het op diezelfde dag vastgestelde exploitatieplan "Slingeland ziekenhuis, locatie A18 2017" niet-ontvankelijk verklaard en is het beroep tegen het besluit van de raad van 27 september 2018 tot gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan "Ziekenhuis- 2017" ongegrond verklaard. De uitspraak van 3 december 2019 is aangehecht.

Herinnering aan Holland

Denkend aan Holland
zie ik getemde rivieren
verveeld door verkaveld
laagland gaan,

rijen windmolens
zwaaiend als gekken
het noodlot bezwerend
aan de einder staan;

en in de overvolle ruimte
diep gezonken
de vinexwijken
verspreid door het land,

bedrijfsterreinen,
megastallen, rotondes
ruimtelijk geordend
in een groots verband.

de lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in dampen van gier
en files gesmoord,

en in alle gewesten
wordt de stem om meer asfalt
voor onbegrensd rijden
geloofd en gehoord.

August Agasi (2017)

ONZE NATUUR NEOLIBERAAL GEKNECHT

Dag natuurvrienden,

Dit jaar moet het ervan gaan komen: de uitwerking van de Rijksnatuurvisie 2014. Kabinet Rutte-2 maakte een erg globaal concept zonder echte keuzes binnen de onder kabinet Rutte-1 uitgewerkte kaders met ruimte voor een meest neoliberale invulling.

De Federatie Particulier Grondbezit lijkt alle ruimte te hebben gekregen om hun visie vorm te geven. Inmiddels blijkt het voldoende compleet om de uitwerking van het nationale natuurbeleid meest neoliberaal vorm te geven.

Lees hier verder...

An Introduction to Deep Ecology

Ideas and Goals from Many Voices

MOVING AWAY FROM HUMAN-CENTEREDNESS

For thousands of years, humans, and not just Western humans, have carried around with them a human-centered, or anthropocentric, view of the planet and of the cosmos. When we gave up Earth as the center of the cosmos, and entered the Copernican universe, we managed to retain our conviction of our own species’ centrality in cosmic affairs.

What we now call the Environmental Movement began without much questioning of or differing with this human-centered view …

Read more...